3 sätt för företaget att ordna hemleverans

2020.04.24

Behöver ni erbjuda hemleverans snarast möjligt? De här lösningarna visar hur!

Många företag, som barer, caféer och andra små och medelstora företag, tvingas nu tänka om snabbt och erbjuda hemleverans för att hålla sig flytande under utbrottet av COVID-19. Under rådande omständigheter kan inte kunderna komma till er, så ni får ta er till dem och behöver ett leveranstjänster på plats för att organisera logistiken steg för steg utan för mycket interaktion.

Det kan kännas ganska överväldigande att anpassa sig till den nya situationen. Ni står inför alla möjliga nya utmaningar: Hur anpassar ni er verksamhet till social distansering och beställningar hemifrån? Hur håller ni ordning på det växande antalet hemleveranser med bara en handfull chaufförer? Hur håller ni ordning på vem som är tillgänglig och var era chaufförer befinner sig? Åker de på onödiga eller ineffektiva rutter?

I tider som dessa behöver ni sista kilometern-lösningar som maximerar personalsynligheten samtidigt som den är på distans och ger en effektiv drift, så att ni får mer gjort med färre i personalen. Telematik kan innebära en stor fördel i den här situationen. Beroende på vilken verksamhet ni driver och hur komplexa era leveranser är, så har ni några alternativ när ni söker efter ett hanteringsverktyg, från enkla appar till de allra bästa programvaruplattformarna som klarar av mer komplicerad logistik.

1. Matcha beställningar mot lediga chaufförer

Uppgiftsspårare app är ett enkelt sätt att upprätta lokala leveranstjänster och hantera beställningar så snart de kommer in. Den här mobilappen är en enkel, lättanvänd lösning för teamhantering med möjligheter till enkla uppdragsutdelningar och spårning.

Ni får en överblick över var varje anställd befinner sig när de loggar in i appen, och vem som är redo för en ny beställning. Ni kan kommunicera snabbare med era anställda och de behöver inte komma tillbaka för att checka in och ta reda på vart de ska härnäst.

Ni sparar också mycket tid på administration genom den digitala lösningen, som vid fakturering och löneutbetalning, och kan strömlinjeforma era processer. Använd appen för att lägga upp ett uppdrag med alla nödvändiga detaljer och skicka den till tillgänglig personal som också de har appen i sina mobiler. De kan sedan acceptera eller avböja uppdraget i appen, beroende på var de befinner sig under en annan leverans.

När uppdraget har accepterats ändras statusen till ”In Progress/Pågående”, samtidigt som platsen där föraren befinner sig och platsen där uppdraget avslutas tidsstämplas. Därigenom kan ni meddela kunderna att deras beställning har levererats.

Nu kan er chaufför ta sig an en ny leverans. Under tiden visar appen vilka beställningar som ännu inte har delats ut, vilka som är pågående och vilka som är avklarade. På så vis får ni en bra överblick över hela verksamheten och kan snabbt koordinera era anställda.

2. Automatisera så mycket ni kan

Medan Uppgiftsspårare är riktigt bra för en viss, enklare leveranshantering så tar "GPS-spårningssystem det hela till nästa nivå med automatiserade besked, fordonens status i realtid, ruttoptimering samt bränsle- och prestandaeffektivitet för att underlätta för företaget att hålla sin budget.

Om det krävs mycket manuellt arbete för att lägga upp och utföra uppdragen i en sista kilometern-tjänst, så behöver ni högre fjärrsynlighet i vad som sker på fältet och automatisera så många processer som möjligt. Både för stora och små samlas uppdragen på hög, i synnerhet om er personal är åtstramad och ni inte har råd att anställa extra.

Med programmet för flottahantering så kan ni ha koll på era chaufförer och se till att de håller schemat, samtidigt som ni hanterar kundbeställningar effektivt och snabbt, allt från en datorskärm eller en mobil enhet. Ha fingret på pulsen på allt som händer på distans, med mobil spårning som visar all fordonsaktivitet på en webbkarta – i realtid.

Ni kan kapa responstiderna betydligt när det behövs omedelbar assistans genom att identifiera vilken anställd som är närmast det berörda området. Plus att ni sparar upp till 12 % på bränsleförbrukningen när ni optimerar era rutter och får färre väntelägen.

Ange regler och automatiska besked som utlöses när chauffören kommer till en viss plats – eller "point of interest" (POI) eller "digitalt stängsel" – så ni kan meddela er kund att deras paket ligger på verandan utan att behöva ringa på dörrklockan. Ni får GPS- och tidsstämplar som leveranskvittenser till faktureringen av kunden, utan att behöva någon signatur.

Det bästa av allt är att ni kan hantera all jobbkommunikation och dokumentering i ett molnbaserat system, där ni håller ordning på fakturor och löneutbetalningar samt kan ta fram detaljerade rapporter och titta på datahistoriken vid behov.

Utöver detta så kan ni med en ansluten enhet i fordonen lättare säkerställa att era tillgångar tryggas och att era anställda följer anvisningarna. Generera specifika rapporter om hur flottan presterar, baserat på hur fordonen används och se motordata från fordonen för att veta när, hur och var ett fordon används – både dag och natt. Detta hjälper er också att återfå er egendom snabbare vid stöld eller andra förluster.

3. Få professionell hjälp

Om ert företag redan har system på plats men behöver en modifiering för att ta itu med förändringen som uppstått på grund av utbrottet av COVID-19, så behöver ni en anpassad lösning som tas fram av professionella leverantörer. De specialiserar sig på anpassade lösningar och integreringar för fältservicebranschen, och allt som rör mobil personal och resurshantering.

Vare sig ni behöver ta fram en unik app, hantera beställningar på några få sekunder med minimalt angivande av data, anpassa överblicken för schemalagda rutter eller ta fram en ETA-panel (för att övervaka flertalet rutter, deras status, hur många procent av rutten som återstår samt trafikförhållandena på vägen) så tar de fram detta åt er.

På så vis kan ni anpassa er till den pågående situationen snabbare och hålla igång era viktigaste tjänster. Se till att hålla ögonen på specialerbjudanden för nya kundlösningar från Pro-tjänst som har lagts upp för att underlätta betalningarna för nya kunder.

Få mer information om våra tjänster och lösningar som hjälper företag att anpassa sig till begränsningarna som följer av ubrottet av COVID-19 på leveranstjänster av SkandiFleet och fyll i ett formulär så ringer vi upp er.

Ställ in företagets leveransprocess med SkandiFleet

Fyll i kontaktformuläret och ta emot 30 dagars GRATIS

Din forfragan har skickats

Din förfrågan har skickats